MAGNUS WÆHRE

Instagram: @magnus_waehre

Twitter: @magnus_waehre

Behind the scenes

Jeg har hele livet vært aktiv, og startet tidlig med langrenn og fotball. Jeg hadde størst ambisjoner i langrenn. Ved siden av dette har jeg alltid likt å sykle og leke på sykkelen. Etterhvert startet jeg også å bruke sykkel mer som trening om sommeren. Dette ga mersmak, og jeg fikk min første landeveissykkel som 11-12 åring. Etter dette ble fotball nedprioritert, mens langrenn gradvis ble utkonkurrert av sykkel.

Klubbtreningene og landeveismiljøet i Asker CK har alltid vært viktig for meg. Mine første sykkelritt var som 13-14 åring. De første årene som syklist strevde jeg med å henge med i konkurranser, og jeg husker jeg nærmest alltid ventet på at de beste skulle støte, fordi da datt jeg av. Samtidig så hadde jeg jevn utvikling og ble gradvis bedre. Første fellesstarten jeg klarte å henge med feltet til mål var Rogaland 3 etappers da jeg var 16 år.

Jeg fortsatte utviklingen og fikk plass på NTG Bærum i et veldig bra sykkelmiljø der. Da byttet jeg også klubb til Ringerike SK og ble en del av junior satsingen der. Her ble jeg også kjent med Sverre Vik som ble min sportsdirektør og leder i to år som junior i Ringerike SK og to år som senior på Team Ringerikskraft, og nå videre i Team Coop - Repsol.

Vi har alltid vært opptatt av at vi kan utrette mer som lag enn alene, noe som er viktig for meg. Sammen har vi fått til mye og jeg har vist at jeg har vært viktig. I år har jeg også fått mer selvtillit på at jeg kan oppnå resultater selv, og har vist dette spesielt i de lengre bakkene.

Jeg gleder meg til en ny sesong med Team Coop-Repsol. 2023 var mitt første år i laget, og mitt første år som rytter på kontinental nivå. Det ble et fint år, hvor jeg har lært og opplevd mye. Laget har lært meg mye, og vi har tatt steg som lag gjennom sesongen.

For egen del ga 2023 meg mye, men spesielt ga det meg selvtillit. Jeg oppnådde ikke de største resultatene, men viste at når jeg var i form så var jeg like god som de beste. Spesielt ga det meg selvtillit å være blant de beste i rittet vi sykla i Kina, og Course de la Paix(som er et stort anerkjent etapperitt for u23). Det ga meg også selvtillit å se at nivået opp fra klubblag ikke var noe problem. Så i 2024 tar jeg med meg denne selvtilliten og ønsker å bygge på dette så jeg og laget kan ha nytte av det, og oppnå gode resultater.

I fjorårets sesong fikk jeg også prøvd meg litt som «road captain», altså en slags leder underveis i rittet. Jeg har lært masse av dette, både hva som funker, men også hva som ikke funker. Dette håper jeg å bygge på og bli enda bedre på, så jeg kan lede laget på en god måte når det trengs.

Foto: Kjetil Birkedal Pedersen

Spørsmål og svar

• Mitt første minne på sykkelen er da jeg var liten og fikk være med på sykkel, da pappa dro på løpetur i skogen. Da var målet å ikke måtte ta foten i bakken, men jeg fikk ofte litt dytt i ryggen i vanskelige og bratte partier.

• Jeg liker at det er så sammensatt. Det hjelper ikke å bare være god på en ting, man må være god fysisk i det terrenget man er i, teknisk, taktisk og mentalt.

I tillegg er lagarbeidet så viktig og kan utgjøre en stor forskjell.

• Alle ruter med lange bakker eller fjell!

• Det beste rådet mitt er å ha det gøy. Finn ut hva du syns er morsomt å gjøre på sykkelen, om det er i terrenget, på grus, asfalt, bakker, flatt osv. Jo mer man sykler jo bedre blir man, og jo morsommere blir det.

Så finn ut hva man liker mest ved sykling og gjør dette så mye som mulig. Nøkkelen til å bli bedre er kontinuitet.

• Hvis det skulle vært med sykkel, hadde jeg nok valgt Dolomittene i Nord-Italia. Elsker å sykle i fjellene der.

Ellers har jeg alltid hatt lyst til å besøke Australia.

• Jeg føler det gir meg mye energi å kunne gå ut å trene i frisk luft en gang i løpet av en dag hvertfall.